3 טיפים בתקשורת פנים ארגונית לחברי הכנסת החדשים

לכנסת ה-19 אשר הושבעה זה מכבר, נבחרו 48 חברי כנסת חדשים (!), מתוכם לא פחות מ-26 נשים. מספר שיא זה, בשני אופני הייצוג, הח"כים החדשים או מספר הנשים, דומה באופיו לחילופים משמעותיים המתבצעים בארגון. אמנם זהותו של המנכ"ל לא השתנתה (נכון לעכשיו), אבל אין ספק שמדובר ברה-ארגון אמיתי בארגון המחוקקים הישראלי. במאמר שלפניכם אביא את הטיפים העיקריים שאני יכולה לתת לחברי הכנסת החדשים בכל הנוגע להסתגלות מהירה לעבודה במשכן ולתקשורת פנים ארגונית אפקטיבית.

טיפים בתקשורת פנים ארגונית לח"כים

1. למד בשקט את השטח במשך 3 חודשים

למרות שהעבודה הפרלמנטארית היא מעין פרס לתלמיד מצטיין, הרי שהיא שונה מאוד מעבודות אחרות. אפשר להתבלט בצעקנות (עיין ערך  אנסטסיה מיכאלי) אבל עבודת החקיקה מטבעה היא מעמיקה, וכזו היא כרוכה בלימוד עובדות רבות בעולמות תוכן אשר אינם ידועים לח"כ הצעיר: כספים, בריאות, ביטחון, רווחה. לא בכדי ציין חבר הכנסת לשעבר כרמל שאמה הכהן, שהתבלט בעבודתו היסודית בכנסת ה-18, כי הוא ישב בשקט במשך 3 חודשים ולא הגיש אף הצעת חוק. לכן, אני ממליצה לחברי הכנסת החדשים לאמץ את הטיפ של כרמח שאמה: למד את השטח, הבן את תהליכי העבודה, ראה למי את/ה יכול לחבור כדי להמריץ את עבודתך הפרלמנטרית, שהם לאו דווקא חברי סיעתך וראה מהם תהליכי קבלת ההחלטות בכנסת.

2. תכנן את פעילותך הפרלמנטארית מראש; תכנן את השיווק העתידי שלך

בדומה למלאכה שיש להשקיע בלימודו של תפקיד חדש, על חבר הכנסת החדש לבחור במהלך שלושת חודשי ההתנסות את עולמות התוכן אשר מדברים אל ליבו באופן הרב ביותר שכן בהם הוא יוכל להתבלט, להציג את אישיותו ולהטביע את חותמו. על חבר הכנסת להתמקד בעשייה הקשורה לתחומים הקרובים ללבו: הגשת הצעות חוק, גישור בין חברי הסיעות השונים לקידום נושא, חברות בוועדה או ראשות ועדה.

טיפים לפי אישיות הפרלמנטר

לטיפוס החקרן והמעמיק כדאי להתוודע להצעות החוק הקיימות בנושאים החשובים לו. לטיפוס התקשורתי, כדאי להתעסק בגישור וליצור קשרים גם עם חברי המפלגות היריבות. לטיפוס הסקרן, כדאי להתעסק בתחום ייחודי, כמו תמלוגי הגז בארצות המערב. לטיפוס מנהיג, כדאי לחתור לראשות וועדה או לסגנותה. תכנון זה יסייע לך למתג את עצמך בתחום מסוים ולקבע את עצמך בתודעת הציבור בצורה מדויקת וספיציפית.

3. מצא הקבלות בין ניסיונך הקודם לפעילות הפרלמנטרית

מניסיוני, גם אם פעילות זו או אחרת היא חדשה לגמרי עבורי, תמיד יש לה מאפיינים שבהם התנסיתי בעבר. לדוגמה: אם אני מנהיגה, אמצא את עצמי תמיד בראש נושא או בראש תחום. אם עסקתי בהוראה, איכשהו אמצא את עצמי מסבירה ומבארת לנוכחים נושאים מסובכים. אם בהיות סטודנטית נהניתי ממחקר, אמצא את עצמי חוקרת נושא לעומקו ואפילו מבלי משים הופכת למומחית בו. בחן את תהליכי העבודה ואת המרכיבים שלהם. אם צריך לפרק אותם, מהם הרכיבים שקלים לביצוע עבורך ? מהם אלה שקשים לך ?

טיפים בניהול זמן

תמיד התחל מאלה שקלים לך. כך תוכל לחוות הצלחה מייד עם תחילת עבודתך ולקדם נושאים שבוערים לך או למפלגתך. הימנע מלעסוק בהתחלה במה שקשה לך באופן אבסולוטי. לדוגמה: אם אתה נמנע מביורוקרטיה גם בחייך המקצועיים והאישיים, תן למישוה אחר שבקי בה ולא נרתע ממנה לטפל בה. בכל תפקיד, לא משנה איפוא, אנחנו מביאים את עצמנו, את יכולותינו ואת המיומנויות שלנו. דווקא בתפקיד כזה, שהוא מאוד חשוף, כדאי להתחיל בשריר החזק שלך.

4. השקע בתקשורת בין אישית – זה תמיד משתלם

 תקשורת אפקטיבית עוזרת תמיד לא רק כדי להשיג הישגים ולנהל משא ומתן מוצלח עם עמיתים ועם חברי כנסת אחרים, אלא גם גם להביא לציבור, שאתה נציג שלו, את הישגיך בצורה ברורה ואותנטית תוך הצגת ההישגים אך גם הדילמות. תקשורת פנים ארגונית תעזור לך להעביר הצעות חוק ולנהל דו שיח סובלני עם חבריך למשכן וליצור מערכות יחסים פוריות חוצות-מפלגה גם עם חברים אחרים.

למאמרים נוספים על תקשורת פנים ארגונית:

דילוג לתוכן