תקשורת פנים ארגונית כמקור להצלחה – הכנסת ה-19 כמקרה מבחן

הכנסת ה-19 כמקרה מבחן לתקשורת פנים ארגונית

הבחירות לכנסת ה-19 לוו בסיסמאות רבות שהתמקדו בכמיהה ל"פוליטיקה החדשה" ולשינוי, ואכן תוצאותיהן הצביעו על כך שהעם חפץ בשינוי שכזה. 48 חברי כנסת חדשים נכנסו למשכן המחוקקים בשלהי ינואר כאשר מרביתם הגיעו משתי מפלגות – "יש עתיד" בראשותו של יאיר לפיד ומפלגת "הבית היהודי" בראשותו של נפתלי בנט. עבור כל חברי הכנסת במפלגתו של לפיד, ועבור מרביתם של חברי הכנסת במפלגתו של בנט, מדובר בקדנציה ראשונה. מכאן שאני מאמינה כי ראוי להתייחס ולענות דווקא לשאלה שנדחקה לקרן זווית על רקע המשא ומתן הקואליציוני – כיצד יוכשרו חברי הכנסת החדשים לעבודה בארגון ששמו הכנסת?

מנהיגות היא לא רק תפיסת שלטון

המושגים "מנהיגות" ו"שלטון" קרובים זה לזה. אנחנו רגילים לחשוב על מנהיגות בהקשרים המתייחסים להובלה או למתן הטון של המנהיג והמנכ"ל בארגון, אבל נוטים להסיט הצידה, מסיבות מובנות, את המנהיגות מבחינת המעורבות של המנהיג בהצלחתו של עובד חדש. 
לכאורה, זהו היבט די זניח, זמנו של המנהל יקר, ועל הכשרתו של העובד החדש מופקד מנגנון ההדרכה שבארגון. עם זאת, משנות הניסיון הרבות שצברתי בהדרכה, אני יודעת כי גם המנהל יכול להפעיל את מנהיגותו מבחינת ההשפעה גם אם אינו מעורב בפרטים הקטנים ביותר או בנוכחות באופן שוטף במהלכה.

טיפים למנהל – כך תשפיע על השתלבותו של העובד החדש

המנהיגים החדשים, יאיר לפיד ונפתלי בנט, הוכיחו את הדומיננטיות ואת ההשפעה שלהם בתחומים שונים: זה בהייטק וזה בתקשורת. שניהם נותנים את הטון בארגוניהם, לעתים עד כדי סתימת פיות. גם שלי יחימוביץ, מנהיגת העבודה, כלולה בקטגוריה זו, וגם לה מספר לא מבוטל של חברי כנסת חדשים. אני קוראת למנהיגים שדאגו להכניס פנים חדשות לכנסת, לדאוג לכך שהם יישארו לא רק כפנים, אלא יחוללו שינוי אמיתי, עמוק וחוקתי באמצעים הבאים:

סבלנות

מתן זמן חסד (של 3 חודשים) לחברי הכנסת החדשים לטובת למידה, התערות ובחירה בתחום ההתמחות הספציפי שבו הם יוכלו לבטא את היתרונות היחסיים שלהם. אנא מכם, הימנעו מהפעלת לחץ על העלאת הצעות חוק פופוליסטיות או פעילות שאינה טמונה בלימוד עמוק.

מתן השראה

בכל מפגש סיעתי הדגישו את חשיבות הלימוד של העיסוק החדש. דברו על מחויבות לבוחר, על מימוש הערכים שעליהם שמתם דגש במהלך קמפיין הבחירות – על מימוש ההבטחות לבוחרים. אם תתנהגו כמנהיגים ותפעלו לטובת האינטרסים שאתם מייצגים, ואינטרסים אינם מילה גסה, יילכו חברי הכנסת החדשים בעקבותיכם.

מקצועניות

דברו גלויות על השוני שבין הפעילות הפוליטית הרוחשת לבין העבודה התחיקתית האפורה. חזרו בפניהם, בפרט באוזני הצעירים שבהם, על החשיבות הטמונה ברתימת המזג והלהט לטובת מלאכת השכנוע ורתימה של רעיון או אג'נדה. עם זאת, הקפידו להזכיר להם שחבר כנסת אפקטיבי הוא לאו דווקא זה שצועק מעל הדוכן, אלא זה שחוקר, יושב בוועדות ואוסף את החומר.

העצמה

הדגישו גם בפני הפעלתנים שבחבורה כי בכל מקרה יש לחבר הכנסת, לאחר החקירה, הלימוד וגיבוש העמדה עבודה רבה הכרוכה בפעלתנות ובמזג. דברו איתם על האיזון שבין החקירה לבין הפולמוסנות.

גיבוי

תנו להם להיכשל ולעשות טעויות למידה. עמדו מאחוריהם גם בזמנים הפחות נעימים.

סיכום – איך ליצור תקשורת פנים ארגונית אפקטיבית במשכן הכנסת

תנו להם גיבוי, אפשרו להם ללמוד, לטעות ולהתנסות והעיקר – כדי להעמיק. בוא נאמין שפוליטיקה חדשה היא גם ההתעמקות בתפקיד החוקתי של הכנסת. הלוואי….

 

למאמרים נוספים על תקשורת פנים ארגונית:

דילוג לתוכן