תקשורת דיגיטלית ברשת – תובנות מהכנס ה-19 של האגודה הישראלית לתקשורת

מה היא תקשורת דיגיטלית

תקשורת דיגיטלית היא תקשורת המתבצעת בעזרת מדיה דיגיטלית. המילה דיגיטלית היא מילה טכנית, שפירושה ספרתי. היא מכוונת לאופן שמירת המידע: קידוד ספרתי של המידע שומר מידע באופן קומפקטי. בעידן התפוצצות המידע לתכונה של שמירת המידע ואחזורו באופן דיגיטלי יש חשיבות רבה, אפילו מהפכנית, בפרט כשאנו עוסקים בריבוי תכנים "כבדים" בעזרת כדי לשמור אותו בקומפקטיות.

הקידוד הדיגיטלי יצר ממש מהפכה באופן שבו אנחנו יכולים ליצור תכנים ולהפיץ אותם בעיקר ברשת האינטרנט אבל גם במערכות שמע וראייה כמו טלוויזיה או מערכת. למונח "תקשורת דיגיטלית"  או "תקשורת בעידן הדיגיטלי" אין  דבר וחצי דבר עם מהות הדבר מבחינת : לא עם התקשורת – ההיבט החברתי של הפעולה ולא עם התרבות – ההיבט התרבותי של המונח.

תקשורת דיגיטלית ביחס לתקשורת המונים

בכל זאת, דוברים רבים משתמשים במונח "תקשורת דיגיטלית" כדי להציג את התקשורת של העידן המודרני ובעיקר את התקשורת במרשתת (רשת האינטרנט).

יש לזכור כי העידן הדיגיטלי מאפשר להעלות תכנים ולהפיץ אותם בפלטפורמות שונות ולהגיע לאנשים בנקודת הקצה במהירות הבזק. לגופי ציבור ומפלגות, שלעתים מוגבלים על ידי החוק בפרסום שלהם, מהווה הפרסום הדיגיטלי או התקשורת הדיגיטלית אמצעי אפקטיבי כדי לקדם את נושאים ופוליטיקאים ולשפר את המוניטין שלהם.

בנוסף, המרשתת (רשת האינטרנט בעברית צחה) מאפשרת להגיע למשתמש הסופי  בזמן אמת דרך המחשב או הסמרטפון באופן אישי, וכך, העלות של הפרסום הדיגיטלי נמוכה בהרבה מהעלות של הפרסום באמצעי המדיה המסורתיים כמו עיתונות וטלוויזיה.

תקשורת דיגיטלית בראי החוקר

בכנס ה-19 של האגודה הישראלית בתקשורת שבו השתתפתי, השתתפו חוקרי תקשורת ולאו דווקא אלה העוסקים בה. סביר להניח שלמפרסמים עצמם יש ממצאים מדויקים ומעמיקים על הפרסום הדיגיטלי, אך הם לא מגיעים לציבור.

הכנס עסק בראייה מחקרית של הפרסום הדגיטלי במרשתת ובמגמות העולות ממנו. מגמות אלה הן מעניינות, משום שהן בוחנות פעילות מסחרית בראיית על ומאפשרות לנו , המשתמשים, לקבל גם תובנות על התפיסה תקשורתית-חברתית של הנעשה מסביבנו. לדוגמה כיצד התקשורת הדיגיטלית משפיעה על חיינו, לדוגמה, מה פירוש אינטימיות במרשתת ? סוגיות אלה ואחרות, חלקן טריויאליות חלקן חדשניות הועלו בכנס.

בפוסט זה אעלה מספר תובנות שעלו בהרצאות שבהן השתתפתי בכנס מס' 19 של האגודה הישראלית לתקשורת ואתמקד הפעם, איך לא, בפרסום הדיגיטלי במרשתת (רשת האינטרנט בעברית צחה). הממצאים הם חלקיים, ועדיין רב הנסתר על הגלוי, ובכל זאת, הפרסום מצביע על מספר מגמות, ואלה הן:

פרסום דיגיטלי – כדאי או לא ?

כפי שעלה בכנס, עלות הפרסום הדיגיטלי היא עדיין נמוכה בהרבה מעלות הפרסום בערוצי התקשורת המסורתיים כמו הטלווזיה, העיתונות והרדיו, כך שמפרסמים רבים רואים במרשתת מקום אטרקטיבי מאוד להעברת מסרים ולשכנוע בעמדות.

מדדים לבחינת האפקטיביות של הפרסום הדיגיטלי במרשתת וברשתות החברתיות

גם בפרסום המסורתי לא תמיד יודעים עד כמה קמפיין מסוים הוא אפקטיבי באמת ומהי המידה שהביא למכירות של המוצר. לעתים מגמת הפרסום היא ברורה, לעתים היא מטושטשת.

מה שברור הוא שאמצעי פרסום צריך להתאים לאמצעי התקשורת הרווח אצל המשתמש; אם יותר אנשים גולשים ברשת ונמצאים שם, סביר להניח שאם נפרסם שם מסרים מרות שהשיח על כך פרסום המסורתי, מידת האפקטיביות של המדיה הדיגיטלית נתונה בסימן שאלה, וכל פעם מפתחים אנשי הפרסום והשיווק מדדים חדשים כדי לבדוק את הצלחתה.

גם האפקטיביות של הפרסום הדיגיטלי ברשתות החברתיות, בפרט בפייסבוק, שמגיעה למיליארדי אנשים, הוא עדיין שאלה שנשאלת בקרב מפרסמים ובקרב לקוחות:  עד כמה אפקטיבי השיווק הדיגיטלי במרשתת ? עד כמה מביאים לנו הקמפיינים ברשתות החברתיות הצלחה במיזמים שלנו ? עד כמה ההצלחה ברשתות החברתיות ובמרשתת מתורגמת גם במונחים של העולם הלא-מקוון ?

לדוגמה, בבחירות לכנסת ה-19 הייתה הפעילות ברשת הדיגיטלית של התנועה "ארץ חדשה", כה רבה, עד כי רבים היו בטוחים כי היא תיכנס לכנסת. ואילו בבחירות עצמן לכנסת ה-19, בקלפיות, התברר כי למרות הבאאז שעשתה התנועה ברשת, היא הייתה רחוקה מכניסה לכנסת וממעבר על אחוז החסימה.

מובן, כאן נכנסת גם השאלה של מדדים. מניסיוני, פרסומאים לא אוהבים לדווח על תוצאות אמיתיות, גם בשל התחרות העזה בינהם. דווקא, בכנס האחרון, ה-19 במספר, של האגודה הישראלית לתקשורת שבו השתתפו חוקרי תקשורת ולא מפרסמים או משרדי פרסום ניסו לענות על חלק מהשאלות הללו וכחוקרים לנסות ולהפגין אובייקטיביות אופטימלית.

ממצאים על הפרסום הדיגיטלי לבחירות

הממצאים שהועלו בכנס נוגעים  לבחירות לכנסת ה-19. בנוסף, השתתפתי ב-3 הרצאות שאני רוצה לשתף אתכם כאן בתובנות שעלו מהן:

  • השפעת קמפיין בפייסבוק
  • אינטימיות במרשתת
  • השמירה על פרטיות במרשתת

השפעת קמפיין בפייסבוק

לכל הטרחנים (ואני ביניהם) שהשקיעו אנרגיה וזמן בפייסבוק בזמן הבחירות לכנסת ה-19– מסתבר כי הפעילות הזו לא באמת השפיעה על תוצאות הבחירות, בטח לא באופן משמעותי. זה מה שעולה מתוצאות מחקר על קמפיין פייסבוק בבחירות לרשויות מקומיות ב-2013. המחקר על פייסבוק בבחירות 2015 יצא לדרך.

אינטימיות במרשתת

מסתבר, שאנחנו המבוגרים, נקראים "מהגרים דיגיטליים" לעומת הילדים שלנו שנולדו לתוך המציאות הדיגיטלית, הנקראים "ילידים דיגיטליים", מביעים יותר אמון באינטימיות ברשת מאשר הילידים. כלומר, אנחנו מסוגלים ליצור ולתחזק קשרים חזקים ובעלי משמעות במרחב הזה יותר מהם. ייתכן אולי שהדבר נובע מהיכולת שלנו להיות במרחב מאשר "ילדי המסכים".

הרבה הסכמה לא הייתה במושב הזה על אינטימיות במרשתת, והויכוחים היו עזים. על כל פנים, "אינטימיות" הוא מושג נרחב שמעורר קונוטאציות רבות, שעלו גם במושב, מבלי שהדוברים הגיעו בינהם להסכמה. המושב הסתיים בצורך להגדיר מחדש את המונח "אינטימיות" במובנים הרבים שלו ומבלי להגיע למסקנות חד-משמעיות.

שמירה על פרטיות במרשתת

כולם מדברים על אובדן הפרטיות שלהם במרשתת, אבל רק 30% מהאנשים פועלים באמת כדי לשמור עליה. אז, אנא כדי שתוכלו לשמור על הפרטיות שלכם במרשתת (רשת האינטרנט):

  • מחקו את היסטוריית הגלישה שלכם מהדפדפן (העוגיות).
  •  שנו את ההגדרות בדפדפן.
  •  בדקו באתרים משתפי קבצים אם ההגדרות מתאימות לכם.
  •  בדקו את הפרופיל שלכם בפייסבוק.
  •  קראו את הצהרות הפרטיות לפני שאתם חותמים עליהן.

לתובנות נוספות על שיווק דיגיטלי במרשתת וברשתות החברתיות:

דילוג לתוכן