סדנאות בכתיבה לארגונים

מהן סדנאות בכתיבה לארגונים?

סדנאות בכתיבה לארגונים הן הכשרה ספציפית למנהלים ולעובדים, שנועדה לתת להם כלים מעשיים בכתיבה ובתקשורת יומיומית בארגון, שתשעים אחוזים ממנה מתבצעים בכתב, בין אם בתוכנות מסרים כמו וואטסאפ, במיילים או במסמכים. בעזרת כלים אלה, יוכלו אנשי הארגון להתמודד בהצלחה עם מטלות כתיבה ותקשורת שוטפת. הדבר נכון לגבי כל ארגון: עסק קטן, חברה בינונית או ארגון גדול. סדנאות בכתיבה הן סדנאות המקנות יכולות בכל היבטי התקשורת הכתובה בארגון. האפקטיביות שלהן נמדדת ביכולת המשתתפים לסגל לעצמם את מיומנויות הכתיבה בהצלחה ובזמן קצר יחסית. כך שמבחינת הארגון, מטרת ההדרכה הושגה. אם למשל, מטרת ההדרכה היא להקנות יכולת תקשורת לעובדים, הצלחתה נמדדת בעובדות הפשוטות הבאות: האם לאחר הסדנה המשתתפים יודעים לתקשר טוב יותר ? האם הם סיגלו לעצמם, לפחות באופן חלקי, יכולות תקשורת שלא היו להם קודם? לדוגמה: רפרנטים במוסד לביטוח לאומי, כל אחד מומחה בתחומו, קיבלו לנהל את עמוד האינטרנט של המוסד. יש לרפרנטים ידע מקצועי למכביר בתחום, אבל אין להם כל מיומנות לדעת כיצד לכתוב את העמוד, כיצד ליצור כותרות, כיצד לעדכן את העמוד, וכיצד ליצור תוכן קל לעיכול בנושאים מורכבים. בסדנה לכתיבה אינטרנטית הם לומדים את המיומנות הזו ואת כללי הבסיס שלה. בעזרתה, יוכלו לפחות להתחיל לכתוב את העמוד בצורה פופולרית יותר.

מדוע סדנאות בכתיבה לארגונים נעשו פופולאריות כל כך?

סדנאות בכתיבה לארגונים הפכו להיות פופולאריות מאוד החל מתחילת המיליניום (2000). בעידן הדיגיטלי, יכולת הניהול העצמי גדלה. הארגון מוציא פחות כסף על ספקים חיצוניים. לכאורה מתכנס לתוך עצמו. בעצם, הארגון אינו מצמצם פעילות: להיפך: השיווק והשירות מתעצמים, כדי להגדיל את המכירות ולשרוד בעולם התחרותי. התוצאה היא שכל עובד מקבל משימות רבות יותר, שלעתים קרובות אינן קשורות להשכלתו, להכשרתו המקצועית או לתפקידו כמנהל. במאה העשרים ואחת, שבה הגמישות היא מילת המפתח להצלחה (לעניות דעתי), יוזמה ורצון טוב מספיקים למעביד כדי להטיל עליו משימה חדשה. פעם לדוגמה, הצגתי דעה זו בקרב מנהל בארגון, והבאתי בפניו את הדוגמה הבאה: מהנדס בארגון בא והתלונן בפני מנהלו כי אתר האינטרנט אינו מעודכן מספיק בפעילות הארגון. בתגובה, השיב לו המנהל: אם כך, קח את המשימה הזו על עצמך והייה אחראי לאתר האינטרנט. לתדהמתי, מה שהצגתי כבדיחה באותה שיחה, הסתבר שקרה באמת ובתמים באותו ארגון: מהנדס, איש טכני לחלוטין, התלונן על אתר החברה. בתגובה לכך קיבל על עצמו את האחריות לדבר שרחוק ממנו כמרחק מזרח ומערב. ככל שהארגונים רזים יותר, כך המינעד של מיומנויות הנדרשות מהעובד רבות יותר. גם העולם הדיגיטלי פתח צוהרים חדשים, ועולם התקשורת הבין- אישית השתנה כליל.

מה לומדים בסדנאות כתיבה לארגונים?

ההדרכות בכתיבה ארגונית מקנות לעובדים מיומנויות כתיבה בסיסיות. לרבים מהם היא דומה לחציית ים סוף. דומה, שמיומנות הכתיבה היא מיומנות לא רק מורכבת מבחינה קוגניטיבית, אלא גם נושאת עימה צלקות רגשיות וקשיים של שנים: זיכרונות ילדות, הימנעות מכתיבה במשך שנים או בזבוז זמן עבודה יקר עליה. הן גם מקנות להם מיומנויות בסיסיות בתקשורת בעל פה בעולם הדיגיטלי וכן מיפוי של המדיות הדיגיטליות: מתי כדאי להשתמש במייל, מתי בפוסט ברשת חברתית ומתי בהודעת וואטסאפ. חלק מהאנשים עושים את ההבחנה בין המדיות בצורה אינטואיטיבית, אבל לרובם היא עושה סדר. שיטת צורי, השיטה שלפיה מועברות הסדנאות, היא שיטה מובנית, פשוטה ליישום ומאורגנת. השיטה מקנה כלים כיצד לתכנן את הפוסט, נותנת לו כלים וטיפים כיצד לכתוב אותו ולבסוף – כיצד לבקר או לבחון בעיניים מקצועיות את תוצר התקשורת.

אילו מיומנויות יקבלו המשתתפים בסדנאות הכתיבה לארגונים?

לאחר הסדנאות:

  • העובדים נפטרים מ"תסמונת הנייר הריק" – התופעה שאני יושבת מול דף נייר ריק ולא מצליחה לכתוב בו דבר.
  • העובדים יודעים כיצד להשתמש בכל מדיה ומדיה – חסל סדר בלגן באמצעים. כל עובד יודע מתי להשתמש במייל במסרון בפוסט או במכתב. הוא מפסיק לשלוח מסרים בכל המדיות ומקדיש מחשבה קצרה לבחירת המדיה האפקטיבית לסמר.
  • לעובדים יש כלים לסנן מידע, לארגן מידע – בעידן הדיגיטלי, כל הידע נמצא לפנינו. בכל נושא, נוכל למצוא את כל המידע שבעולם. האתגר שעומד בפני הכותב הוא לא למצוא את המידע, אלא לסנן אותו. למצוא את המידע הרלוונטי לקורא מתוך בליל המידע שברשותנו ולארגן אותו באופן קוהרנטי וברור.
  • העובדים יודעים לתקף תכנים ומסתמכים פחות על דוקטור גוגל כדי להמציא תכנים אמינים.
  • אנשים רבים אינם יודעים שגוגל מונע מאינטרסים מסחריים, ואינו אנציקלופדיה בחינם. כדי להשתמש במידע מהמרשתת, עלינו לתקף אותו, להצליב מקורות מידע ולסנן פרטים מסחריים.
  • העובדים יודעים להניע לפעולה במדיה דיגיטלית ומבינים מהם ההבדלים המהותיים בינה לבין מדיה מודפסת.
  • העובדים חוסכים בזמן עבודה יקר.
  • העובדים יודעים להקצות זמן באופן יעיל למשימות הכתיבה ומשפרים את הקשב האמיתי שלהם.

כיצד  עוזרות הסדנאות לפיתוח העובדים ולקידום הארגון?

העולם הדיגיטלי שינה לגמרי את אופן התקשורת בעולם. פתאום אנו כותבים בלי סוף. אנשים שנמלטו מאימת המילה הכתובה נאלצים לתעד ולכתוב בלי סוף. עובדים טכניים, חוקרים שמתמקדים בהיבטים המייל והרשתות החברתיות אפילו וואטסאפ החליפו את המילה המדוברת, וכך אנשים רבים שנמלטו מהצורך לבטא את עצמם בכתיבה מוצאים כי התקשורת, הקידום המקצועי והניהולי שלהם, היחסים שלהם עם לקוחות פנים ארגוניים וחוץ ארגוניים – כל אלה תלויים באופן הכתיבה שלהם ובאופן ההתבטאות שלהם.

דילוג לתוכן