ההיבט החשוב ביותר בכתיבה שיווקית היא ההגדרה המדויקת של קהל היעד והתאמת המסרים עבורו. כתיבה שיווקית הפונה לצרכים של קהל היעד תגרום למסר להדהד בתוכו של האדם; הוא יהנהן בראשו בהסכמה כשיקרא את הכתוב השיווקי ויחוש כאילו הפרטים שתיארת הם אודותיו.
התחושה שמישהו מדבר ממש אליו היא שגורמת לאדם להמשיך ולקרוא את הטקסט ולהרחיב את דעתו על שירותיך. מבחינה זו, העידן הדיגיטלי הוא גן עדן לכתיבה השיווקית: אפשר ליצור לינק, פוסט או סרטון ב-YOU-TUBE לכל קהל יעד. לכל אחד אפשר ליצור סיפור חדש או דוגמה בעלויות אפס.
בניגוד למדיה המודפסת, פירוט היתר מעשיר את התכנים של הכתיבה השיווקית ולא מצמצם אותם.
בפוסט זה ארחיב את רעיונותיה של אלטון בנוגע לכתיבה שיווקית ואתן דוגמה משלי להמחשתה, דווקא מכתיבה שיווקית על שירות של ייעוץ אישי בכתיבה למבוגרים בני 25-50 שסובלים מהפרעת קשב.
ריכזתי בפוסט מספר שאלות חשובות לכותב השיווקי ותשובות עליהן. אתם יכולים להשתמש בדוגמה הזו לכל סוג של כתיבה שיווקית שתצטרכו.
מהו הצורך של קהל היעד
אל תטעו לחשוב כי כל אחד הוא קהל היעד שלכם. תיאור כללי מדיי לא מושך אף אחד. מהם הפרטים של הבעיה שאתם פותרים ? כיצד מפריעה בעיה זו לחיים שלהם ? ממה הם סובלים ? הגדירו קהל יעד שהוא גדול דיו כדי לתמוך בעסק שלכם, אבל מצאו את פלח השוק כדי להשתמש במלים ספציפיות.
הדוגמה שלי: תיאור הייעוץ בכתיבה למבוגרים בני 40-50 הלוקים בהפרעות קשב. תארו את הייעוץ, כיצד הוא עונה על הצרכים הספציפיים של הקהל הזה. געו בפצע, אבל לא יותר מדיי; שיזכיר לו את הצורך אבל לא יכאיב לו מאוד. אם אני מכאיבה למישהו יותר מדיי, אני כבר עוברת משלב השכנוע לשלב הפגיעה; הוא מפתח כלפיי רגשות שליליים, שלא רק שלא יעזרו אלא יקלקלו וימנעו ממני גישה לנמען גם בעתיד.
מהי השפה שתדבר לקהל היעד
השפה שמדברת לקהל היעד שסובל מבעיה כלשהי צריכה להיות רגשית.
השתמשו בשפה רגשית
השתמשו ברגשות שאתם חשים ותארו כיצד אתם חשים. מדובר ברגשות כמו בושה ומבוכה, תסכול, איבוד שליטה או חוסר תקווה. מה הם תיארו בנוגע למצב ובמה הבחנתם בעצמכם ? חשבו במיוחד על אותם קהלים שאתם רוצים "לשבט" ולשכפל באמצעות הכתיבה השיווקית.
הדוגמה שלי לשפה הרגשית לאנשים מבוגרים בעלי הפרעת קשב שצריכים ייעוץ אישי בכתיבה: "שנים רבות אתם מלווה אתכם תחושת תסכול קשה בעת הכתיבה. כשכבר סוף סוף אתם מעזים לשבת לפני המחשב כדי לכתוב, פוקעת סבלנותכם לאחר 5 דקות. קשה לכם לשבת מול המחשב, להתרכז ולחשוב על הנושא. מה גם שאין לכם את הכלים כדי לנצל את 5 הדקות הראשונות ולתכנן את המסמך".
מיהו קהל היעד שלכם באמת
- השתמשו בפסיכו-גראפיקה – פסיכו-גרפיקה הוא פרופיל פסיכולוגי של קהל היעד. אלו התנהגויות מאפיינות את קהל היעד ? האם האנשים נוטים להיות מופנמים, מחפשים, סקרניים, תבוסתניים, מאתגרים או שואלי שאלות ? האם הם נוטים לנקוט באמצעים המתאימים כדי לפתור בעיה ? האם הם נחושים בדעתם ? תארו את ההיבט הפסיכולוגי המדויק עבורם.
הדוגמה שלי לפסיכו-גראפיקה לאנשים אלה:
מבוגרים בעלי הפרעות קשב הם אנשים נמרצים, תזזיתיים, בעלי טמפרמנט, פעלתניים ואמביציוזיים. הם למדו להסתיר את המגבלה שלהם בתקשורת הבין-אישית, אך לעתים מפגינים עצבנות וחוסר שקט בשפת הגוף שלהם: מניעים את רגלם שוב ושוב, זזים ממקום למקום ומשנים את תנוחת ההקשבה שלהם לעתים קרובות. הם טיפוסים מוחצנים, סקרניים מאוד. לעתים קרובות תמצאו את עיניהם נודדות כה וכה או את ידיהם זזות. הם לא מהמפסידים. הם נוטים לנקוט באמצעים המתאימים כדי לפתור את בעיית חוסר הקשב – אם באמצעות מקצועות תזזיתיים, או באמצעות ייעוץ אישי בכתיבה.
שימוש במקרי מבחן (Case Studies)
- התנסויות שכיחות – אלו התנסויות שכיחות בקרב קהלי היעד שלכם ? מהן האכזבות שהביאו אותם לחפש את הפתרון שאתם מספקים? יכולים להיות מצבים שכיחים שבלי ספק מובילים לצורך בשירותיכם. מהם הנושאים העיקריים או ה"תרחישים" שעליהם אתם שומעים מקהלי היעד שלכם ?
דוגמה שלי: הנושאים העיקריים או התרחישים שעליהם מדברים בעלי "קשיי הקשב" הם חוסר היכולת ליצור מסמך ארוך ומנומק אחד. האכזבה העיקרית שהביאה את קהל היעד שלי להגיע לייעוץ אישי בכתיבה היא בדרך כלל אירוע טראומטי , שבעקבותיו גמלה בליבם ההחלטה לפתור את הבעיה גם בגיל מתקדם: כישלון צורם בקבלת עבודה בשל העדר יכולת ניסוח, הפסד במכרז או בהצעה בשל אי היכולת להגיש הצעת מחיר.
- השתמשו בשפתו של קהל היעד – שמרו על האמינות. עליכם להוציא את המלים המדויקות שלהם וליצור צירופי מלים המכילים אותן.
לדוגמה: "אין לי סבלנות". "אני מרגיש מופצץ במידע ולא יודע להבחין בין הדברים".
- אל תפחדו לתאר פרטים ייחודיים על קהל היעד שלכם
לדוגמה: בוגר מנהל עסקים שנכשל במציאת עבודה עקב ניסוח לקוי, עורכת דין המבלה לילות כימים כדי להשלים את פערי הכתיבה שלה.
לסיכום, כדי להתאים את הכתיבה השיווקית לצרכים האמיתיים של קהל היעד, אנחנו צריכים להכיר אותו לעומק: מהם הצרכים שלו, מהי השפה שבה ידבר, מהו הפרופיל שלו ואילו מקרי מבחן יקרבו אותו אל רכישת השירות שלכם. בהצלחה !
עוד מאמרים על כתיבה שיווקית בבלוג:
- "אני מציג משמע אני קיים" – טיפים בכתיבה שיווקית למצגת
- "לא רוצים לכתוב !" – תובנות מייעוץ אישי בכתיבה שיווקית למבוגרים
- הזיווג בין הכותרת לטקסט – טיפים בכתיבה שיווקית
- דקדוק והעברת רגשות בכתיבה שיווקית
- מה זה אדום בפנים וירוק בחוץ? על סוגים שונים של ניוזלטרים וכתיבה שיווקית
- 12 טיפים לכתיבת ניוזלטר אפקטיבי