כתיבה בבלוג חברה היא כתיבה שיווקית לכל דבר. גם אם הבלוג הוא טכני, כמו למשל, בלוג על תחזוקת אתר, עדיין עלינו להפגין בו מיומנויות של כתיבה שיווקית. קודם כול, עלינו להבין את הצרכים של הקוראים. מה באמת הם רוצים לקבל מהבלוג? מה חסר להם? הרי בסופו של דבר, הבלוג הוא מקור מידע נוסף. לא עיקרי. האם אני פונה למשתמשים חדשים או לקיימים? האם הם מבקשים מידע שוטף או מידע נקודתי? יש הרבה דברים שעלינו להבין אצל הקוראים שלנו עוד לפני שכתבנו מילה אחת. שיווק אמרנו, לא. אם לא נמפה את הצרכים של הקהל שלנו ולא נקלע "בול בפוני" ייוותר הבלוג שלנו מוזנח ולא נקרא.
מהי כתיבה שיווקית בבלוג חברה?
בלוג חברה הוא משימה מכובדת, שמצריכה חשיבה, תכנון אסטרטגי, קליטה לטעם הקורא ויכולת להעברת מסרים. להבדיל מבלוג אישי, שבו נמדדת יכולת הכתיבה הספרותית שלנו, או כושר ההבעה שלנו בכתב, בלוג חברה מצריך מיומנויות בכתיבה שיווקית. בפוסט זה אביא תובנות מניסיוני ככותבת שיווקית בבלוג של העסק שלי, תובנות מניסיונות הלקוחות שלי וגם קצת מניסיון מעבר לים, של ברד שור, מנהל אסטרטגיה שיווקית בתוכן בארגונים B2B בארצות הברית.
באחד מהפוסטים שלו ריכז בראד שור מספר טיפים כיצד לגרום לגולשים לקרוא באופן קבוע בלוג עסקי.
פרסונליזציה של הכותב – מה שמתאים לרשתות חברתיות איננו מתאים לבלוג חברה
שור מציין כי חשוב לציין את שם המחבר ולהציג את תמונותיו. כלומר, לעשות פרסונליזציה של הכותב. יש בכך הרבה היגיון משום שאנשים אוהבים להתחבר לאנשים ולא לשם, שנתפס בעיניהם כסתמי וחסר-משמעות. בעידן הרשתות החברתיות, שבו הפרטיות הפכה כמעט לדבר לא רלוונטי, אין ספק שאישיות הכותב חשובה מאוד בפוסט. אבל מה לעשות שקיים ניגוד אינטרסים בין הציבורי לבין הפרטי בבלוג חברה. כיצד למשל, אוכל לשתף על הדילמה שלי בין התפקיד הנוכחי השואב, לבין חיי האישיים ומשפחתי, כשאני יודעת כשהבוסית שלי היא חלק מקהל היעד ?
במלים אחרות, כל כותב בבלוג חייב להלטט בין חייו האישיים לבין ענייני החברה, כשהוא בוחר בנושאים היכולים לחשוף את חייו האישיים בחברה. אם הוא או היא כותבים בלוג חברה על דילמות במיגזר שאליו משתייכת החברה או משתפת בנוגע לסיעור מוחות מעניין בפיתוח מוצר, ניחא. אבל אם הוא מדבר על חייו האישיים או על רגשותיו, הוא מסכן את עצמו שלא לצורך. לפיכך, בעניין זה המלצתי היא ברורה וחדה: אל תכתבו על עצמכם בבלוג חברה. יש מספיק נושאים להתייחס אליהם, להרחיב בהם ולקלוע לטעם הקוראים בנוגע אליהם.
אז איך כן עושים את זה נכון בבלוג חברה ?
כאן ברצוני להרחיב את המלצותיו של בראד שור ולהביא את תפיסת העולם שלי בכתיבה שיווקית ומניסיוני בייעוץ לארגונים עסקיים וציבוריים בכתיבת בלוג חברה. אני עצמי כותבת בלוג עסקי שנים רבות, ובוודאי מתמודדת חלק מהדילמות שעולות בכתיבת בלוג חברה, אם כי אולי בצורה קצת אחרת. הבלוג שלי הוא בלוג ייעוצי אינפורמטיבי, ובו אני נותנת טיפים בכתיבה שיווקית. לעומת זאת, בלוג עסקי של חברה או של ארגון ציבורי מתמקד בנושא מסוים או בסוגיות מסוימות ומשתף את הקוראים בהם. לעתים נכנסות כאן סוגיות של הסודי והלא סודי, או האיזון בין האישי לציבורי. אני יכולה לומר לכם בוודאות שאני בעצמי משתמשת בכל הטיפים שאתן בפוסט זה ויותר מפעם אחת.
טיפים בכתיבת בלוג חברה
בכתיבה שיווקית, למרות שלעתים נדמה אחרת, אנו תמיד בוררים את המידע. כלומר, לעולם אין אנו מביאים אותו בשלמותו, לא משום שהוא לא חשוב, אלא משום שהוא לא מעניין את הקורא.
1. לא לספר את כל הסיפור, רק את החלקים המעניינים
בכתיבה שיווקית אנחנו תמיד מסננים את התכנים. בבלוג בפרט, שהוא חוויתי ואישי מטבעו, מומלץ לא לספר את כל הסיפור. עליי לתת חלק מהמידע או את החוויה שכרוכה בו, ולא יותר מכך. אני יכולה להעיד על עצמי שכאני כותבת פוסטים שנוגעים לליבי, אני לעתים מרחיבה בנוגע להם שלא לצורך. אז, כשאני עורכת אותם לאחר מספר ימים, וקוראת אותו יותר כקורא ופחות ככותב, אני מגלה, וזה קורה לי הרבה מאוד, עד כמה חלק מהמידע שכתבתי הוא פשוט לא רלוונטי לקורא.
2. להיות אותנטי
מה שחשוב הוא להסביר למה ובעיקר – איך. שתף אותם בהצלחות שלך, בדילמות. אל תחשוש להודות בקשיים. אם יש דבר מה שיגרום לקוראים להזדהות עם הבלוג שלך אבל יותר מזה – לקרוא אותו באופן קבוע הוא האנושיות, להראות שגם לך המנכ"ל, או המנהל הבכיר יש רגשות, התלבטויות.
3. לשמור על קשר עם הקוראים
האינטראקטיביות בכתיבת בלוג בכלל ובלוג חברה בפרט היא התקשורת עם הקוראים. זהו ערוץ לא פורמאלי חשוב, השונה בפניות האישית שלו מהאימייל, מהפורטל או מהתכנסויות עובדים. שאלו לדעתם של העובדים, הפנו שאלות לקהל, עוררו אותם. אני באופן אישי רואה את ההצלחה שלי בכל משוב אינטראקטיבי שאני מקבלת מהקוראים הקבועים שלי. אם זה שיתוף בנוגע להשפעת הפוסט.
4. הימנעו מכתיבה אישית
אל תכתבו על חייכם האישיים. השאירו אותם בבית. כך גם תימנעו מדילמות – מה לכתוב ומה לא לכתוב וגם תוכלו למקד את הבלוג בנושאים שאליהם אתם מכוונים.
5. שיתוף ברגשות
- שתפו ברגשות העולים בחייכם המקצועיים והניהוליים. אל תשתפו ברגשות אישיים שלכם או בעימותים שהתרחשו במקום העבודה. שמרו אותם לעצמכם או לאדם שמדובר בו.
6. חלקו את הבלוגים לפי קהלי יעד
- חלקו את הבלוגים לנושאים על פי קהלי יעד בחברה. פנו כל פעם לקהל יעד אחר. בלוג החברה שאתם אחראיים עליו יהיה מוצלח אם מראש תסווגו את הבלוגים לפי קהלי היעד של החברה. כמעט בלתי אפשרי לדבר על נושא רחב, שמשותף לתפעול ולשיווק למשל, או למשאבי אנוש ול-Q.A. לכן, אם תתכננו מראש את הבלוגים, ברמה חודשית ותחלקו אותם לפי קהלי יעד, ייטב לכולם.
7. הרחיבו את השיח למקצוענים בכל המיגזר
- נסו ליצור קהילה של בעלי מקצוע לא רק בחברה שלכם, אלא גם מעבר לה. קהילה שבה תוכלו לשתף אפילו אנשים השייכים למתחרים שלכם. כדאי להתעלות על עצמנו מבחינה זו. זה תמיד מצליח.
ולבסוף – עד כמה שהדבר נראה אבסורדי, אם תוכלו ליצור קהילה של בעלי מקצוע, החוצה את הארגון שלכם ומגיעה גם למתחרים, תקנו לכם קהל, שייהנה מהטיפים המקצועיים שלכם. מניסיון, זה עובד מצוין.
8. בנימה אישית על הבלוג העסקי שלי
אני עצמי יצרתי קהילה מקצועית של מתעניינים בשפה ובתקשורת של כ-3000 אנשים שקוראים את הפוסטים שלי כבר 5 שנים, בתחילה כל חודש ועכשיו כל שבוע. גם אני משתפרת מפוסט לפוסט ודואגת להתעדכן כל העת כדי לעניין את הקוראים שלי. אני יכולה להעיד שאני כל הזמן בתהליך למידה, שאני משקיעה בכתיבה זמן לא מבוטל, והכי חשוב – שאני לומדת הרבה מהקוראים שלי, בעיקר הקבועים ששולחים לי משובים.
בהצלחה !
למאמרים נוספים בנושא כתיבה שיווקית: