האם אפשר ללמוד מהסמארטפון ? טיפים בקריאה דיגיטלית

טיפים בקריאה דיגיטלית

כולנו צורכים תוכן דרך אמצעי התקשורת הדיגיטליים: סמארטפון, מחשב וטאבלט. אכן, הטכנולוגיה נועדה לשרת את הצרכים של בני האדם. אבל מה לעשות, שהיא תמיד מקדימה את הצרכים שלנו, ולנו, בני האדם, לוקח זמן להתאים את הצרכים החברתיים, הרגשיים והשכליים שלנו לטכנולוגיה, גם אם נדמה שאנחנו מאמצים אותה מייד אל חיקנו בשימוש גובר והולך.

הרגלי הקריאה בעידן הדיגיטלי

השימוש באמצעי תקשורת לצריכת תוכן הוא נושא שמעסיק אותי מאוד, וגם את הקהל שלי. ובצדק. כי יש לנו המון אמצעים לקבלת המידע, הרבה תכנים, אבל רגע ? איך כדאי להשתמש בהם ? איך לבדל אותם זה מזה ? מה אופנתי ומה אפקטיבי. במאמר זה אתמקד באפקטיביות של אמצעי התקשורת החדשים.

האפקטיביות של הקריאה מהסמארטפון ומהטאבלט

אם אפשר ללמוד מהסמארטפון ? מהטבאלט ? באיזה אמצעי להשתמש ומתי ? תרבות השפע מציפה אותנו בריבוי אמצעי צריכה. השאלה שעומדת בפנינו כשאנחנו עומדים בפני מקרר ענק במרכול וצופים בעשרות יוגורטים על המדפים: "במה לבחור" היא אותה שאלה שעומדת בפנינו לצריכת תוכן באמצעים דיגיטליים: במה לבחור ?

במאמר  זה אתמקד בהרגלי הקריאה שלנו בעידן הדיגיטלי ובהתאמת הטכנולוגיה לצריכת תוכן לימודי. לשם כך עלינו לבחון מהם הצרכים הלימודיים שלנו ולא משנה באיזה גיל אנחנו. אז הנה תוצאות של מחקר בנערך בנושא:

462045-kindle-tips-paperwhite-specific

צרכים לימודיים

  • ללמוד מידע חדש בעצמנו במקום העבודה.
  • ללמוד נושא חדש מהרשת לצרכים אישיים (בריאות, אורח חיים וכיוצא באלה).
  • לעזור לילדים שלנו בהכנת שיעורי בית, עבודות ומבחנים.

לא מזמן נערך בישראל סקר שבדק קריאת תכנים לשעות הפנאי אצל מבוגרים וצעירים, והתקבלו התוצאות הבאות:

שאלה : באיזה פלטפורמה היית מעדיף לקרוא תוכן לשעות הפנאי:

תכנים לשעות הפנאי

  • חדשות
  • המלצות
  • רכילות

אמצעי תקשורת

  • עיתון מסורתי
  • מסך מחשב
  • טלפון חכם (סמארטפון)
  • טאבלט

תשובה: אני מעדיף לצרוך את הפלטפורמות הבאות:

  • 32% מחשב
  • 32% סמארטפון
  • 10% טאבלט
  • 25% עיתון מסורתי.

תכנים לימודיים

לעומת זאת, כשנשאלו המשתתפים על הפלטפורמה שהם מעדיפים לקריאת תכנים לימודיים, השיבו כולם, מבוגרים וצעירים כאחד, שהם מעדיפים לקרוא לצרכים לימודיים דרך הדפוס.

טיפ מס' 1: כשאתה צורך מידע ארגוני באופן אוטומטי, שאל את עצמך: האם אני רוצה ללמוד משהו מהמידע הזה ? אם התשובה היא כן, דאג להדפיס אותו על נייר.

האתגרים בקריאה בעידן הדיגיטלי

ממה להיזהר כשאני בכל זאת צורך מידע לימודי במדיה דיגיטלית ?

היבט ארגונומי – הנדסת אנוש

מרחק פיסי מהספר: רוב הבעיות הארגונומיות של המדיה הדיגיטלית נפתרו ברובן:

  • אין כבר אור מרצד על המסך,
  • יש ניגוד בין הצבעים
  • התרגלנו לאורך השורה.

כך שהמאפיינים הטכניים הם לא אלה שגורמים לנו לצרוך תוכן לימוד ברמה נמוכה יותר.

היבט פסיכולוגי

קיים עומס קוגניטיבי (עומס על החשיבה) בזמן קריאה דיגיטלית. בקריאה דיגיטלית אנחנו חווים עומס קוגניטיבי – תחושה של עומס רגשי בזמן הקריאה שנובעת מהסיבות הבאות:

  • דיסאוריינטאציה – איבוד כיוון: כל הזמן אני חושב: "איפה אני בטקסט":
  • העין נמשכת לקישורים לסרגלי הניווט ולטיזרים, ואז הקריאה קופצת ומרפרפת.
  • הטקסט הדיגיטלי רווי קישורים (היפרטקסט), שגורמים לירידה בהבנה ובזכירה של התוכן הלימודי.
  • גלילה ולא דפדוף – אנו מאבדים את הערכת כמות המידע בדפים. אנחנו יוצאים לקישור וחוזרים לטקסט. נדמה לנו שקראנו הרבה, ולמעשה קראנו מעט מאוד.
טיפ מס' 2: אם עליך לקרוא טקסט של כמה עמודים, (למעלה מ-5), הייה מוכן לאבד חלק ממנו בקריאה דיגיטלית. אם בכלל אתה סובל מהפרעת קשב או מבעיית התמצאות במרחב, המדיה הדיגיטלית מסוכנת עבורך ללימוד.

ויסות הלמידה                

  • אנשים מאמינים שהם מבינים וזוכרים טוב יותר מקריאה בדפוס (מחקר ב-2011).אין הבדל בין מבוגרים לצעירים, אבל הביצועים שלהם בקריאה דיגיטלית נמוכים יותר ובאופן משמעותי.
  • המחקרים מראים חד-משמעית כי אנחנו מפגינים ביטחון יתר בקריאה דיגיטלית, ולמעשה אנחנו זוכרים מעט ומבינים עוד פחות. לכן,
  • אם אתם רוצים ללמוד תוכן באמת, היזהרו לצרוך אותו מהאמצעים הדיגיטליים: סמארטפון או או טאבלט.
  • אתם מוזמנים להזהיר גם את ילדכם מצריכה דיגיטלית.
  • בעבודה עם אוכלוסיות עם קשיים, אני נתקלת בהמלצות רבות לקריאה דיגיטלית. אם ההבדל הוא בין העדר לימוד לחלוטין לבין  לימוד חלקי בסמארטפון או בטאבלט הרי שעדיף לצרוך את התוכן מהמדיה הדיגיטלית.
  • אבל אם רוצים להבין תוכן מורכב ולהיכנס לעומקו, יש לצרוך אותו ממדיה מודפסת.

הממצאים בנוגע לקריאה הדיגיטלית הם:

  • ביטחון יתר עקבי במסך
  • הישגים נמוכים במסך לעומת הנייר
טיפ מס' 3: הייה מודע לביטחון היתר שלך בלימוד תוכן במדיה הדיגיטלית. צרוך אותו מתוך ידיעה מראש שחלק ממנו יילך לאיבוד. אתה גם מוזמן הזהר את ילדך מצריכת תוכן דיגיטלי. אם חשוב לך להבין את הטקסט במלואו, הדפס אותו או קרא אותו במקטעים קצרים.

סיכום הממצאים על הקריאה הדיגיטלית   

  • אי אפשר לעצור את הזמן ואת ההתפתחות הדיגיטלית. כולנו צורכים תוכן, בפרט בנושאי פנאי, דרך הסמארטפון ודרך הטאבלט.
  • התקשורת הבין אישית השתנתה וגם הרגלי הצריכה שלנו כמו גם אופן הצריכה של תכנים לימודיים.
  • הקריאה הדיגיטלית היא חלק בלתי נפרד מחיינו, ולפעמים היא חובה כשאנחנו מחוץ לבית או למשרד, ביוממות או בנסיעות.
  • מה שחשוב לזכור כי אם התוכן הוא לימודי, עדיין הלמידה שלו בסמארטפון או בטאבלט נופלת מהלמידה שלו בדפוס בלפחות ב-20%.
  • לכן, אם רוצים לעכל ולהבין תוכן לעומקו יש לצרוך אותו או במקטעים במדיה הדיגיטלית או להדפיס אותו. מסקנה זו נכונה שבעתיים גם למי שסובלים מהפרעות קשב.

למאמרים נוספים על תקשורת דיגיטלית:

דילוג לתוכן