טיפים בכתיבת תוכן – איך לצאת מכלוב ה-SEO

בדרך כלל, אני כותבת לאנשים מן השורה, לכותבים עסקיים בסיטואציות שונות, למנהלים, ולעובדים, כמו אלה אשר פוקדים את הסדנאות שלי או באים אליי לייעוץ אישי. הפעם, החלטתי לכתוב דווקא לסופרי הצללים של הרשת – לכותבי SEO, לכותבי הבלוגים והפוסטים באשר הם, ואני מקדישה להם אותו בהערכה ובאהבה.

כותבי SEO הם אנשים צעירים, שלמדו תקשורת, עיתונאות או מדעי הרוח, שהם בעלי כישרון כתיבה ברור וכך גם עוסקים בה לפרנסתם. אלא מה, הם נתונים בסד של זמן  וצריכים להנפיק מאמרים ובלוגים רבים בפרק זמן קצוב ובסד של עניין – כיוון שהם לא רק עורכים, אלא גם כותבים, עליהם לייצר רעיונות לכתיבה לנושאים לא מעניינים במיוחד כמו גיזום עצים או בנושאם שאין להם בהם כלל ידע קודם – כמו אנרגיה סולארית. בכל האילוצים הללו, הם צריכים להביא עניין, גיוון, תוכן ושונות (בידול בלשון השיווק). אני רוצה לשתף בכמה טיפים שנתתי לכותבת SEO שנתתי לה ייעוץ אישי בכתיבת תוכן לאינטרנט.

בחירת הנושא

ככותבים, אתם מקבלים רשימה של מלות מפתח (3 בדרך כלל) שעליהן עליכם לחזור ב-200 מילה. אך אליה וקוץ בה: מלות המפתח הן התוצאה ולא הסיבה. כדי שתוכלו לייצר תוכן מעניין ומגוון באותו נושא במינימום זמן, עליכם לשאול את עצמכם את השאלות הבאות:

  1. למי אני כותב בקטע זה – לדוגמה, האם לצרכן של אנרגיה סולארית או לספק פוטנציאלי של אנרגיה סולארית ?
  2. מהי המטרה של הקטע – האם בקטע זה אני רוצה להניע אותו לבחור בחברה לדשא מלאכותי או לגרום לו להשתמש בשירותי המתקינים שלה ? ההבחנה בדקויות אלה היא משמעותית.
  3. איך הייתי מסכם את הקטע במשפט אחד ? לדוגמה, לא כדאי להסתבך בהתקנה ידנית של דשא מלאכותי וכדאי להשתמש בשירותי ההתקנה המקצועיים של החברה.

בעצם, אם היה לכם מספיק זמן, הייתם עובדים לפי בריף, כמו במשרד פרסום המכבד את עצמו.

שהרי מטרת הכתיבה היא פרסום, לא ?

בידול בין נושאים קרובים

אחד האתגרים של כותבי SEO הוא ריבוי הנושאים הקרובים שעליהם לכתוב. לדוגמה, עבודה בחו"ל, עבודה בארצות הברית, עבודה בדרום אפריקה. לפעמים אתם, הכותבים, משתעממים מחזרה על תכנים. הרבה פעמים שמעתי מכותבים שמשעמם להם לחזור על התכנים. זה נכון, אבל לא רלוונטי. עבור הקורא, זו לא חזרה כלל. בדרך כלל הקורא, או הגולש ברשת, נחשף לכמות חלקית של התכנים בנושא שעליו כתבתי – כמו אנרגיה סולארית. לדוגמה: הוא קורא מאמר אחד על אנרגיה סולארית, הוא נחשף לבאנר יחיד של אנרגיה סולארית באתר של מידע ברשת. עבור הכותב המידע הוא מרוכז. עבור הקרוא הוא מבוזר וחלקי ביותר.

חזרה על תכנים חשובים

אם יש תכנים משותפים לכל הנושאים, ואתם יודעים כי כל אחד יופיע במקום אחר באתר, יש לחזור עליהם. אם הם לא מבוזרים רק באתר אלא גם בבלוג או בעמודי נחיתה, בוודאי ובוודאי שיש לחזור עליהם. לא באותן המלים, אולי במלים אחרות, אבל חשוב שהרעיון המרכזי של הנושא או המסר שלו יופיע בכל חלק מידע. לדוגמה: אנרגיה סולארית חשובה לחיסכון.

אופן הקריאה ברשת

באינטרנט אנחנו לא קוראים, אלא רק מרפרפים, סורקים בעין, ולכן יש לחזור על מסר חשוב בכל קטע וקטע. מה גם שאחת התכונות המובהקות של האינטרנט היא האקראיות. אני משוטטת ברשת, נכנסת לאתרים, לפעמים מקישה מילה בגוגל, ולפתע אני מגיעה לאתר מסוים ומתחילה לשוטט בו. לכן, עליי להתחשב בגולש המזדמן ולחזור על מסרים או על תכנים ממקומות אחרים באתר, מהסיבה הפשוטה שהוא פשוט לא ביקר שם; לא היה שם, הוא לא מומחה בתחום.

כמה טיפים למציאת רעיונות למאמרים

אחת הבעיות של כותבי המאמרים היא שעליהם לכתוב מספר מאמרים על נושא אחד, ובדרך כלל נושא זה זר להם לגמרי. מאחר שזמן שווה כסף, כדאי שבעת לימוד הנושא, תוכלו, אתם הכותבים, למצוא מספר אפשרויות למאמרים מנושא אחד. הנה כמה טיפים להרחבת הרעיונות למאמרים בנושא אחד:

  1. הרחיבו את העובדה המשותפת בכל אחד מהנושאים הקרובים. לדוגמה – יתרונות העבודה בחו"ל לאדם צעיר. יש לדבר עליה גם בנוגע לעבודה בארצות הברית וגם בנוגע לעבודה בדרום אפריקה. גיוון במלים יכול תמיד לעזור.
  2. הפכו את המידע למידע שלם. זוכרים את המונח "תשובה מלאה" מבית הספר היסודי ? כך צריך להציג עובדה, לתת את כל המידע עליה, כאילו הקורא לא יודע עליה כלום. והוא באמת לא יודע עליה כלום. לדוגמה – דשא מלאכותי הוא דשא ירוק-עד, המשווה לחלל מראה ירוק ואסתטי. הוא עשוי מפלסטיק ומודבק ביריעות באמצעות דבקים כימיים על משטח בטון או על קרקע.
  3. נסו לדמיין את עצמכם במקומו של הקורא, שהוא בור לחלוטין לנושא. אילו היבטים של הנושא, לדעתכם, יכולים לעניין אותו ?

קביעת נושאים למאמרים

  1. נסו לקבוע מאמרים לנושא אחד לפי הסדר הבא:
    • מאמר אחד כללי – מציג את הנושא באופן כללי.
    • הקדישו מאמר אחד לכל שימוש בנושא. לדוגמה: שימוש ביתי באנרגיה סולארית, שימוש חקלאי באנרגיה סולארית, שימוש תעשייתי באנרגיה סולארית.
    • דברים חמים בנוגע לנושא. לדוגמה: חיסכון בתקציב במקרה של אנרגיה סולארית.

מקווה שעזרתי

איילת

דילוג לתוכן