כתיבה שיווקית – משימה שצריך לדעת איך לגשת אליה

אנשים לא אוהבים משימות כתיבה, גם לא של כתיבה שיווקית. איך אני יודעת את זה ? זו אחת הטרוניות הגדולות שאני שומעת ממשתתפים בסדנאות או בייעוץ האישי שלי: קיבלתי משימה בכתיבה שיווקית. איזה אסון ! מה עושים, איך ניגשים לזה, איך חוסכים זמן ובעיקר – איך מסיימים את המשימה הזו בהצלחה ובמינימום זמן. רוב הפוסטים שלי עוסקים בטיפים בכתיבה שיווקית, כדי לעזור לכם להתגבר על המשימה ה"נוראית" הזו. הפעם – יהיה הפוסט הזה קצת שונה. בפוסט הזה אדבר על התועלת  – כן, אתם שומעים טוב – של העובדה שאני מקבלת משימת כתיבה ולא יוזמת את הכתיבה בעצמי. כלומר, קצת היפכא מסתברא. איך לקבל את המשימה, אני לא אומרת באהבה, אלא כמשימה לכל דבר, שאני יודעת איך לגשת אליה וגם איך לבצע אותה. כלומר, לא רק לשנות תפיסה שה"הנחתה" של משימה בכתיבה שיווקית להבדיל מיזומה היא נוראית, מלחיצה עד כדי שיתוק וגוזלת זמן אלא לקבל כלים להתמודד איתה.

ניהול עצמי – כתיבה היא פרויקט לכל דבר

גם אם נדמה לנו כי כתיבה היא עניין של מוזה, טעות בידינו. עלינו לנהל את עצמנו, בדיוק כפי שאנו מנהלים אנשים אחרים אם הם כותבים. גם הסופרים הגדולים ביותר בארץ ובעולם משתפים כי הם ניגשים לכתיבה כעבודה לכל דבר, ולעתים יושבים שעות מבלי שכתבו דבר, או כתבו ומחקו תכנים.    צודקת שרה מיטשל בפוסט שלה, בלוגרית שכתבה פוסט בנוגע לכתיבה שיווקית כמשימה ולא כיזומה , כי משימת כתיבה מגבירה את השיווק של התוכן שלנו. בואו ונראה את היתרונות שלה.

מיקוד

מיטשל מדברת על שינוי מיקוד. לדעתה, ברגע שאנחנו מקבלים את משימת הכתיבה, אנחנו משנים את המיקוד שלנו.  אני רואה זאת קצת אחרת: לא שינוי מיקוד, אלא יצירת מיקוד מלכתחילה. אחת הבעיות הגדולות כשניגשים לכתיבה, היא ההחלטה על מה רוצים לדבר. מיקוד פירושו בחירה של התוכן שעליו אני רוצה לכתוב ולא פחות חשוב  – הוויתור על התוכן שעליו לא אכתוב במסמך. הכתיבה בעידן המודרני, בפרט בעידן הדיגיטלי רווי הידע, וממש לא משנה באיזו מדיה משתמשים – פירושה על מה לוותר, מה לסנן. כשאני מקבלת משימה של כתיבה שיווקית אני יודעת מראש במה להתמקד וחוסכת לעצמי הרבה כאבי ראש.  תסמונת "הנייר הריק", התופעה שאני יושבת מול מסך מחשב או נייר ולא יודעת איך להתחיל ובמה היא אחת מהתופעות הקשות ביותר למי שאינם כותבים מקצועיים ולא רק להם. גם סופרים ידועים מתוודים שהם סובלים ממנה. ברגע שיש לי משימת כתיבה מראש, אני מצמצמת לי את האפשרות שאסבול מ"תסמונת הנייר הריק".

הרחבת אופקים

מיטשל מדברת על הכתיבה כצוהר לתפיסת מחקר. כלומר, ברגע שכותב מקבל משימה בכתיבה שיווקית עליו לאסוף חומר, לצלול לעומקו של נושא או להתעמק בעניין. אני רואה זאת בהיבט  מקיף יותר – של הרחבת אופקים. תמיד, ללא יוצא מהכלל, מצריכה הכתיבה השיווקית ידע רב מזה המוצג במסמך בפועל. כותב אינטיליגנטי הוא זה שמתוך דבריו ניכרת החשיבה שלו והבנתו את הנושא, שהיא רבה מזו המפורטת. זו מעין צניעות של הכותב, ערך אנושי שאני מאמינה בו מאוד. שוב, העניין מתקשר לעידן התפוצצות המידע, שבו אנו מתבקשים יותר לסנן מידע ולעבדו, מאשר להמציא אותו או לחשוף אותו. כשאני מקבלת משימה של כתיבה שיווקית ולא צריכה ל"המציא" אותה בעצמי, אני יכולה להרחיב את אופקיי ולהתעמק בנושא גם מבחינת מקורות המידע וגם מבחינת העומק והאפשרות להביא מידע מעניין לקורא.

פתיחת קהלים חדשים

משימה בכתיבה שיווקית חושפת אותנו לקהל יעד חדשים, שכלל לא העלינו בדעתנו שנצליח לעניין אותם. גם הרשת חושפת אותנו לקהלי יעד, שמעולם לא חשבנו שנגיע אליהם. אבל לא רק היא. התקשורת הבין- אישית בארגון, בין אם היא באימייל או דרך אתר פנימי או חיצוני, היא חושפנית יותר מעבר, גם אם אנו לא מודעים לכך.  כל נייר עמדה או מסמך פותח בפנינו צוהר חדש, שלא העלינו על דעתנו.  במאה ה-21 כתיבה שיווקית היא גם היכולת שלי לתרגם את הידע המקצועי שלי למדיות חדשות, לאופני תקשורת חדשים. ככל שאני יודעת לשכפל את הידע שצברתי במשך שנים ולהתאים אותו לצרכים של קהלים חדשים תוך אימוץ דרכי החשיבה והז'רגון שלהם, כך אני מצליחה להגיע לאוכלוסיות חדשות. אם לדוגמה, ניקח משימה בכתיבה שיווקית של הצגת התועלות של מערכת התוכן בפני יחידות החברה, אני עשויה לגלות כי בעקבות המסמך השיווקי שכתבתי, דווקא יחידת המכירות שלא הבאתי אותה בחשבון כלל, התלהבה מהמערכת, והיא מעוניינת להיות לקוח שלה. כידוע לכולם, מכירות היא יחידה חזקה בארגון, וכך, מבלי משים, מצאתי לי קהל יעד שלא חשבתי עליו שיכול לקדם אותי בתוך הארגון וזאת רק בעקבות הכתיבה המוצלחת שלי. אני עצמי, חווה זאת  בבלוג שלי כל העת. אני מקבלת תגובות על פוסטים מכיוונים שלא שיערתי כלל.

החשוב ביותר – ארגון החשיבה ושיפורה

כמי ששנים חושבת באמצעות הכתיבה, ואף מלמדת אחרים להבנות את החשיבה בעזרת הכתיבה,  אני מאמינה בדבריו של ויטקנשטיין, פילוסוף אהוב עליי במיוחד, "שפתי קובעת את גבולות עולמי". ככל שהשפה שלנו מתפתחת, הרעיונות לובשים ופושטים צורה, משפטים נאספים זה לזה, כך החשיבה שלנו על הנושא משתפרת, מתחדדת, נעשית עמוקה יותר מחד גיסא ומותאמת לצרכינו מאידך גיסא. ככל שיש לי משימה בכתיבה שיווקית, אני לא רק ממוקדת, פותחת את האפשרויות שלי אלא גם משפרת את החשיבה שלי ואת היכולת שלי לפתור בעיות באמצעותה. כתיבה שיווקית מוצלחת היא כתיבה שנותנת כלים לקדם את העסק, המוצר או השירות שלי לא רק כלפי אחרים אלא גם כלפי עצמי. עולם השיווק נעשה מורכב יותר, ועימו הצורך שלנו להציג שירות או מוצר לצרכים משתנים, חדשים ואף מאתגרים.

אז בפעם הבאה, כשצריך לכתוב ללקוח, לבוס או להנהלה – חשבו על כל התועלות שאתם מפיקים מכך ועל הערך המוסף שנותר, הרבה לאחר שהמסמך שוגר או אחרי שהתוכן הועלה לאתר החברה או לפורטל הארגוני.

דילוג לתוכן