תפיסת ההדרכה בסדנאות הכתיבה בשיטת צורי

הסדנאות בכתיבה לארגונים בשיטת צורי הן הדרכות ייעודיות ליחידה בארגון,  המותאמות לצרכיה הספציפיים, לתרבות הארגונית ולאופן העבודה של היחידה. רבים האנשים שלהם רקע טכני, הנדסי או ניהולי, שלהם הכתיבה במהותה זרה או אפילו טעונה רגשית, מוצאים את עצמם כותבים מבוקר עד הליל.

הדרכה ייעודית בסדנה הומוגנית

בהדרכה הקבוצתית ההומוגנית מקבלים המשתתפים כלים אפקטיביים כדי להתמודד עם אתגר בהצלחה הכתיבה, וברוב המקרים גם מפרקים את הרגשות השליליים בנוגע אליהם. ההדרכה מבוססת על תרגול ממסמכים ומחומרים של היחידה או המחלקה, ובסופה טווים המשתתפים 1-2 תבניות מסמכים או קווים מנחים לכתיבה השוטפת של כל סוג מסמך ומסמך.

תהליך למידה מתמשך

רוב הסדנאות הן הומוגניות מבחינת מספר המשתתפים. במהלכן, עוברים המשתתפים תהליך של למידת צרכים הדדית, שיתוף ידע והתוודעות לדילמות בתקשורת הכתובה. במקרים רבים, דינאמיקה זו ובעיקר שיתוף הידע, שהוא מטבעו חוסך זמן, נמשכים גם לאחר תום הסדנה.

תועלות ההדרכה הייעודית לארגון

מסתבר, שככל שהעולם הארגוני נעשה מורכב יותר, כך גדלים צורכי הארגון בהדרכה ייעודית, קבוצתית ואישית של מנהלים ועובדים בכתיבה. ולראייה, הנזק שעושה תכתובת לקויות בתוך הארגון עם שותפים או עם ספקים ואין ספק, כי שיפור מיומנויות הכתיבה של העובד או המנהל משפר את היחסים בארגון ומחוצה לו, חוסך זמן עבודה יקר ובסופו של דבר משפר את התוצאות העסקיות.

שימוש במערך הלוגיסטי של הארגון

ההדרכה בארגונית היא רבת-פנים. בארגונים גדולים ישנו מערך הדרכה מוסדר, המגובה במערך לוגיסטי, חדרי הדרכה ועזרים. בעיקרון, אופן ההנחיה בסדנאות הכתיבה של איילת הוא פרונטאלי מסורתי: אין צורך בהרבה עזרים, ומספיק בחדר ישיבות גדול, מקרן וישיבה בחית. גם התרגול מתבצע בכתיבה בדפים או בעל פה ואין צורך במחשבים. העיקרון המנחה בסדנה הוא הלכידות החברתית והאווירה הנעימה כדי לאפשר למידה אפקטיבית.

חוויה ולא רק לימוד

הכתיבה בארגון היא חובקת-עולמות. מאחר שהכתיבה הפכה לצורך יומיומי בחיינו בארגון, בין אם מדובר בארגון גדול, בעסק בינוני או במשרד ממשלתי, יש צורך להגדיר את מטרותיה ולתחום את גבולותיה. ההדרכה היא חווייתית ומלווה בסיפורים ובמקרים לדוגמה (Case Studies) מארגונים אחרים.

משך ההדרכה

העולם הדיגיטלי מעמיס עלינו ידע רב, ברובו לא נחוץ. הוא פוגע ביכולת הקשב שלנו ומכריח אותנו לפתח תפיסה רב-ערוצית. בהדרכה בכתיבה, שהיא פרונטלית ביסודה, ניתן ליישם את התפיסה הרב-ערוצית באופן חלקי בלבד. אפשר להציג סרטונים ולגוון בתרגילים, אבל עדיין המשתתף נדרש להקשיב ולהשתתף השתתפות פעילה.

משך הדרכה מומלץ

משך ההדרכה המומלץ למרבית הסדנאות הוא 3.5- 4 שעות למפגש אחד, בבחינת 1/2 יום הדרכה. משך ההדרכה הממוצע לסדנת כתיבה הוא 2 חצאי ימים, כלומר, 1 יום הדרכה שלם. החלוקה ל-2 חצאי ימים מאפשרת הפנמה של שיטת צורי וביצוע משימות כתיבה ממפגש אחד למפגש הבא.

כן מומלץ לשמר את רצף ההדרכה ולקבוע את 2 המפגשים בהפרש של 1 שבוע הדרכה כדי שהמשתתפים יתרגלו את התכנים החדשים ויישארו בהשפעת הסדנה.

חשיבות הרכב המשתתפים

למנהל או למנהלת ההדרכה, חשוב מאוד לתכנן את הרכב המשתתפים. הרכב המשתתפים קובע את הצלחת הסדנה ואת האפקטיביות שלה. בסופו של דבר, הארגון משקיע משאבים בהדרכה כדי להחזיר אותם, ולכן מבחינה זו – תפסת מרובה לא תפסת. למה הכוונה ? יש לדקדק ולבחור את המשתתפים

מוטיבציה – שם הכול מתחיל ונגמר

כמו כל דבר בחיים, ובטח כמו כל הדרכה, הכול מתחיל ונגמר במוטיבציה. אם המשתתפים לסדנה בכתיבה מביעים אליה התנגדות גדולה, כדאי למנהל ההדרכה לפוגג את ההתנגדות עוד לפני ההדרכה ולהסביר למשתתפים את תועלותיה. כתיבה, מעצם טבעה, כרוכה ברגשות רבים, והדרכה בכתיבה לעתים מאיימת על המשתתפים.

אווירת הלמידה בסדנה

בכל מקרה, הסדנה מתקיימת באווירה נינוחה, בנעימות, מבלי לאיים על המשתתפים או להביך אותם ולעתים תוך שימוש בדוגמאות אחרות, אם הם חוששים להיחשף. הלמידה היא חוויתית, וכל נושא נלמד בעזרת תרגול.

אופן ההדרכה בסדנה

מאחר שההדרכה היא מעשית, hands-on, היא מבוססת על תרגול. בעיקרון, הנושא מוצג מעובד ומסוכם במצגת PPT, שהמשתתפים מקבלים לאחר ההדרכה. המצגת נרחבת מאוד ומכילה דוגמאות גם מארגונים אחרים (כמובן, בעילום שם) כדי לאפשר למשתתפים קשב רב ומיקוד בתכני הסדנה.

תרגול

כל עיקרון מוצג בפני המשתתפים, ולאחריו נערך תרגול.

סוגי התרגילים

  1. תרגול אקטיבי לפי תרחיש – כתיבת מסמך או פריט מידע בזוגות או ביחידים.

למעשה, בסדנה בכתיבה אנו עורכים שני סוגי תרגילים עיקריים:

2. תרגול פסיבי – עריכת מסמכים קיימים או ביקורת של הקבוצה על מסמך מסוים.

משך התרגילים

בדרך כלל, גם משתתפים שכותבים הרבה במהלך עבודתם, מעוניינים בתרגול קצר וממצה. לכן, ריבוי תרגילים קצרים משמש את ההדרכה. לעתים, בסוף ההדרכה אנו עורכים תכלול בעזרת תרגול פסיבי.

דילוג לתוכן