המדריך המלא לכתיבת תוכנית עסקית

תוכנית עסקית היא תוכנית פעולה לעסק קיים או לעסק מתוכנן, ולמעשה, התוכנית העסקית היא המסד לחשיבה ולתכנון של ארגון, חברה או מיזם עסקיים; באופן אופטימאלי, כדאי לכל מיזם או עסק, גם אם הוא "קטן" לכתוב תוכנית עסקית ולא לקום באופן ספונטני ללא כל תכנון. תוכנית עסקית היא האנטי-תזה של המובן מאליו, הברור או המוכר בעולם העסקים של כל ארגון, קטן כגדול. במיטבה, היא יצירתית, חדשנית ואמיתית, מבחינה זו שהיא מביטה במציאות הקיימת באופן מפוקח ומציעה פתרונות אפקטיביים.  עצם הפאוזה לשם חשיבה מחדש בארגון תורמת לו, ולכן במידת הצורך, אפשר לכתוב תוכנית עסקית המקיפה את כל עולמות העסק או רק חלקים רלוונטיים ממנו. תוכנית עסקית חשובה לא רק למשקיעים אלא גם להנהלה ולצוות. לעתים, יש לעשות התאמה ולכתוב את התוכנית העסקית בשתי גרסאות: האחת, למשקיע או למתעניינים בחברה או במיזם; השנייה, להנהלה ולכוח האדם. השילוב בין עצם פעולת הכתיבה וגם ארגון התכנים בתבנית של התוכנית העסקית מאלצים את היזם או יוזם התוכנית לחשוב על כל ההיבטים, להציף אותם ולגמרי לא להתחמק מנקודות כואבות. מטבעה מכילה התוכנית העסקית היא מכילה את כל ההיבטים: חזון, צורך בשוק, משאבים, כוח אדם ופיננסיים. כל תוכנית עסקית גם צריכה להכיל תוכנית שיווקית.  לכן, גם לחברה קיימת ומצליחה אני ממליצה לכתוב תוכנית עסקית אחת לכמה שנים.

איך כותבים תוכנית עסקית

גיבוש המטרה

כשיושבים לכתוב תוכנית עסקית, חשוב קודם כול לגבש לה מטרה ברורה: לדוגמה, לגייס כסף, להחליט אם לפתוח חברת בת, להקים מיזם ביישוב מסוים או אפילו להקים בר.  מן המטרה נגזרים התכנים ואופי התוכנית.

בחירת אופן העבודה וחלוקת מטלות

לאחר גיבוש המטרה יש להחליט על אופן העבודה. בכל אופן עבודה שייבחר, חשוב להבין כי כתיבת תוכנית עסקית, היא דרך ולפעמים מסע. התוצאה חשובה, אולם התובנות שמגיעים אליהן בדרך חשובת לא פחות. יש להקשיב להן ולפעול לפיהן.

כתיבה מודולארית

לעתים קרובות, מומלץ להכין את התוכנית העסקית באופן מודולארי. כדאי גם לחלק את משימת הכתיבה בין המומחים כדי להגיע למקצועיות המרבית וגם כדי לחסוך זמן: פרק המבוא, פרק השיווק, פרק המשאבים כמו כוח האדם והציוד יכולים להיכתב על ידי אדם אחד.

כתיבת הפרק הפיננסי

הפרק הפיננסי חייב להיכתב על ידי כלכלן או מומחה פיננסי, והוא כרונולוגית תמיד הפרק האחרון בכתיבה, ועליו להיכתב באיחור- מה משאר הפרקים. מאחר שכפי שאמרתי, כתיבת התוכנית העסקית היא תהליך, שבמהלכו מגיעים היזם וההנהלה לתובנות חדשות, משתנה המידע במהלך הכתיבה. לכן, אין טעם להכין את התוכנית הפיננסית לפני שהממצאים והמסקנות מגובשים עד תום

הבדלים בתוכניות עסקיות לעסקים שונים

לאחרונה, נתתי ייעוץ אישי ליועץ עסקי. במהלך הייעוץ, חידדנו את ההבדלים בין התוכניות העסקיות למגזרים השונים. אני שמחה לשתף אתכם בתובנות הללו.

תוכנית עסקית למסעדה או לעסק מזון

בתוכנית העסקית למסעדה הדגשנו 2 היבטים חשובים:

  1. היבט גיאוגרפי מסעדות בטווח מסוים, מסעדות זהות בטווח גיאוגרפי מסוים.

קהל יעד בטווח גיאוגרפי: שילוב בין אנשים פרטיים, עובדים ועוברי אורח.

מידע רלוונטי: לדוגמה, מספר העוברים בתחנת הדלק המסוימת שבה ייפתח העסק. מקור המידע: אתר הלמ"ס.

  1. היבט השירות: להיבט זה יש משמעות לא רק תדמיתית אלא גם פיננסית. כך לדוגמה, אם העסק בונה על משלוחים או על אכילה במקום, או שילוב בין השניים. להיבט זה יש חשיבות גם מבחינת משאב הקרקע, שיכול להיות משאב יקר.

תוכנית עסקית למסעדה ולבר משקאות מתייחסת מאוד להיבט הלוקאלי  מקומי גם מבחינת אופיו וגם מבחינת קהל היעד.

תוכנית עסקית לסטארט- אפ

התוכנית העסקית לסטארט-אפ בניגוד לתוכנית של מסעדה או מפעל מקומי ההיבט הגלובלי הוא ההיבט השולט. כמעט ואין חשיבות למקום למעט מבחינת השיווק (במקרה של חברה עם טכנולוגיה בשלה), וחשוב מאוד לתפוס את העולם ככפר גלובלי אחד.

בתוכנית העסקית לסטארט-אפ הדגשנו את ההיבטים הבאים:

  1. טכנולוגיה – מהות הטכנולוגיה, מתחרים וצפי לייחודיות בשוק. כן חשוב לציין עד מתי תישמר העליונות בשוק בהנחה שלא יושקעו משאבים נוספים בטכנולוגיה.
  2. המעבר מחברה מוטת טכנולוגיה (סטארט-אפ מתחיל) לחברת מוטת מוצר (חברה בשלה).

למעבר זה יש משמעות פיננסית, כי פירושו של דבר פיתוח המטה והעלאת ההוצאות הקבועות לצוות הנהלה של CFO, סמנכ"ל תפעול, סמנכ"ל מכירות ומחלקת שיווק.

טיפים בכתיבת תוכנית עסקית

דע את העסק שלך

בכתיבת תוכנית עסקית עלינו לסנן תכנים רבים כדי לעניין את הקורא ולהגיש לו רק את המידע החשוב לו. אם הכותב אינו שולט ברזי החברה ובדקויות של הארגון, הוא יחטא בכתיבת התוכנית העסקית ויתרה מזו – לא יצליח לשכנע את הקורא.

התאם את התוכנית העסקית לקהל היעד

תוכנית עסקית היא עניין מפרך ואורך זמן. אל תתעצלו לעשות את התוכנית למספר קהלים או להוציא כמה גרסאות כדי להגיש את התוכנית המתאימה לגורמי חוץ ולגורמי פנים.

שמרו על רמה גבוהה של תוכנית שיווקית

בתוכניות עסקיות רבות, לב התוכני נעוץ בתוכנית השיווקית. תוכנית שיווקית מעמיקה פירושה לימוד השוק, תחקיר ואיסוף מידע על המתחרים הקיימים והפוטנציאליים. יזמים רבים "מאוהבים" במיזם שלהם ומתקשים מנטאלית לאסוף נתונים על מיזמים שמעניקים פתרון דומה או שעונים על אותו צורך. זכרו: מידע הוא כוח. הכרת השוק והניואנסים שלו פירושה הוצאת תוכנית עסקית משופרת ומקצועית.

השקע רבות בחשיבה ובכתיבה תקציר המנהלים

תוכנית עסקית ללא תקציר מנהלים משכנע דומה לעוגה ללא סוכר. המראה יכול להיות אותו מראה, אבל הטעם שונה לחלוטין. תקציר המנהלים הוא התמצית של התוכנית, והחלק החשוב ביותר בה, רק משום שהוא זה הנקרא ביותר.

תבנית מוצעת לתוכנית עסקית

פרק א' – המוצר או השירות המוצע

  • הצורך במוצר
  • שימושיות המוצר תכונות המוצר
  • תיאור פיזי של המוצר על מרכיביו (כולל שרטוטים)
  • מצב רישוי ופטנטים

לחברה ותיקה

פרק א' – פרופיל חברה

  • תיאור החברה המוצרים או השירותים של החברה
  • מכירות בתקופה האחרונה מערך הפיתוח (לא פחות מ-5 שנים)
  • תחרות ומתחרים

פרק ב' – אסטרטגיה שיווקית

  • ניתוח התאמה ותחרותיות
  • שלבי התוכנית השיווקית לאורך זמן
  • אמצעים ומאמצים נדרשים לחדירה לכל פלח
  • אמצעים לאיסוף מידע
  • אמצעי פרסום וקידום מכירות
  • צינורת הפצה
  • אמצעים למתן תמיכה לאחר המכירה
  • תקציב מיועד לחדירה
  • תחזית נתח שוק לפי רבעונים תחזית מכירות בדיקת רגישות
  • הוצאות שיווק ומכירות

פרק ג' לחברה יזמית – תוכנית המחקר והפיתוח

  • תוכנית המחקר והפיתוח
  • מטרות
  • יעדים
  • לוח זמנים
  • צוות המו"פ, ציוד וחומרי גלם למו"פ
  • תקציב המו"פ
  • סיוע במימון המו"פ
  • מקורות מידע חיצוניים
  • תוכנית הייצוא

פרק ד' לחברה ותיקה – ייצור  או תפעול

  • הטכנולוגיה
  • פריטי הציוד
  • שטח רצפת המפעל תוכנית אחזקה שוטפת
  • תוכנית להחלפת ציוד או טכנולוגיה
  • תוכניות להרחבת יכולת הייצור
  • מספר העובדים וחלוקתם לפי אגפים בייצור
  • שכר העבודה של עובדי הייצור
  • קבלני משנה עיקריים
  • מערך בקרת האיכות במפעל
  • מנגנונים לעמידה בלוחות הזמנים
  • אופן ניצול הציוד
  • דוח עלויות

פרק ד' לפרויקט בחברה ותיקה

  • פרויקט מיוחד בחברה ותיקה – תיאור הפרויקט.

פרק ד' לחברה יזמית

  • טכנולוגיות הייצור
  • השקעות עיקריות
  • שטח פיזי דרוש
  • מיקום מועדף
  • קבלני משנה
  • כוח אדם

פרק ה' כוח אדם

  • תחזית שימוש בכוח אדם (בחודשי עבודה, בדולרים)

פרק ו'  מימון

  • הוצאות הנהלה וכלליות
  • מועד ביצוע ההשקעה
  • השקעה בנכסים קבועים
  • מבנים

סה"כ השקעות נטו במו"פ

  • הצגת מקורות מימון ומבנה ההון
  • דיווח חשבונאי
  • דיווח מימוני

בתוספת:

הלוואות לטווח קצר

הלוואות לטווח ארוך

נספחים

דילוג לתוכן