תוכנית עסקית היא תוכנית פעולה לעסק קיים או לעסק מתוכנן, ולמעשה, התוכנית העסקית היא המסד לחשיבה ולתכנון של ארגון, חברה או מיזם עסקיים; באופן אופטימאלי, כדאי לכל מיזם או עסק, גם אם הוא "קטן" לכתוב תוכנית עסקית ולא לקום באופן ספונטני ללא כל תכנון. תוכנית עסקית היא האנטי-תזה של המובן מאליו, הברור או המוכר בעולם העסקים של כל ארגון, קטן כגדול. במיטבה, היא יצירתית, חדשנית ואמיתית, מבחינה זו שהיא מביטה במציאות הקיימת באופן מפוקח ומציעה פתרונות אפקטיביים. עצם הפאוזה לשם חשיבה מחדש בארגון תורמת לו, ולכן במידת הצורך, אפשר לכתוב תוכנית עסקית המקיפה את כל עולמות העסק או רק חלקים רלוונטיים ממנו. תוכנית עסקית חשובה לא רק למשקיעים אלא גם להנהלה ולצוות. לעתים, יש לעשות התאמה ולכתוב את התוכנית העסקית בשתי גרסאות: האחת, למשקיע או למתעניינים בחברה או במיזם; השנייה, להנהלה ולכוח האדם. השילוב בין עצם פעולת הכתיבה וגם ארגון התכנים בתבנית של התוכנית העסקית מאלצים את היזם או יוזם התוכנית לחשוב על כל ההיבטים, להציף אותם ולגמרי לא להתחמק מנקודות כואבות. מטבעה מכילה התוכנית העסקית היא מכילה את כל ההיבטים: חזון, צורך בשוק, משאבים, כוח אדם ופיננסיים. כל תוכנית עסקית גם צריכה להכיל תוכנית שיווקית. לכן, גם לחברה קיימת ומצליחה אני ממליצה לכתוב תוכנית עסקית אחת לכמה שנים.
בעמוד זה תוכלו למצוא תוכן רב בנושא כתיבת תוכנית עסקית אשר נכתבו על ידי איילת צורי, מומחית בכתיבה לארגונים על כל היבטיה: כתיבה עסקית, כתיבה מקצועית, כתיבה שירותית וכתיבה מנהלית.
איילת פיתחה שיטה לכתיבה אפקטיבית, שיטת צורי, והיא מנחילה אותה בסדנאות הקבוצתיות שלה ובליווי האישי למנהלים בארגונים המובילים בארץ (לחצו כאן לרשימת הלקוחות המלאה). עד כה הדריכה למעלה מ-8500 אנשים.
אתם מוזמנים ליצור קשר עם איילת צורי בכל שאלה שיש לכם בנוגע לכתיבה לארגונים. לנוחיותכם, מספר הטלפון הוא 03-6471355, 052-3510583.
כשיושבים לכתוב תוכנית עסקית, חשוב קודם כול לגבש לה מטרה ברורה: לדוגמה, לגייס כסף, להחליט אם לפתוח חברת בת, להקים מיזם ביישוב מסוים או אפילו להקים בר. מן המטרה נגזרים התכנים ואופי התוכנית.
לאחר גיבוש המטרה יש להחליט על אופן העבודה. בכל אופן עבודה שייבחר, חשוב להבין כי כתיבת תוכנית עסקית, היא דרך ולפעמים מסע. התוצאה חשובה, אולם התובנות שמגיעים אליהן בדרך חשובת לא פחות. יש להקשיב להן ולפעול לפיהן.
לעתים קרובות, מומלץ להכין את התוכנית העסקית באופן מודולארי. כדאי גם לחלק את משימת הכתיבה בין המומחים כדי להגיע למקצועיות המרבית וגם כדי לחסוך זמן: פרק המבוא, פרק השיווק, פרק המשאבים כמו כוח האדם והציוד יכולים להיכתב על ידי אדם אחד.
הפרק הפיננסי חייב להיכתב על ידי כלכלן או מומחה פיננסי, והוא כרונולוגית תמיד הפרק האחרון בכתיבה, ועליו להיכתב באיחור- מה משאר הפרקים. מאחר שכפי שאמרתי, כתיבת התוכנית העסקית היא תהליך, שבמהלכו מגיעים היזם וההנהלה לתובנות חדשות, משתנה המידע במהלך הכתיבה. לכן, אין טעם להכין את התוכנית הפיננסית לפני שהממצאים והמסקנות מגובשים עד תום.
לאחרונה, נתתי ייעוץ אישי ליועץ עסקי. במהלך הייעוץ, חידדנו את ההבדלים בין התוכניות העסקיות למגזרים השונים. אני שמחה לשתף אתכם בתובנות הללו.
בתוכנית העסקית למסעדה הדגשנו 2 היבטים חשובים:
קהל יעד בטווח גיאוגרפי: שילוב בין אנשים פרטיים, עובדים ועוברי אורח.
מידע רלוונטי: לדוגמה, מספר העוברים בתחנת הדלק המסוימת שבה ייפתח העסק. מקור המידע: אתר הלמ"ס.
תוכנית עסקית למסעדה ולבר משקאות מתייחסת מאוד להיבט הלוקאלי מקומי גם מבחינת אופיו וגם מבחינת קהל היעד.
התוכנית העסקית לסטארט-אפ בניגוד לתוכנית של מסעדה או מפעל מקומי ההיבט הגלובלי הוא ההיבט השולט. כמעט ואין חשיבות למקום למעט מבחינת השיווק (במקרה של חברה עם טכנולוגיה בשלה), וחשוב מאוד לתפוס את העולם ככפר גלובלי אחד.
בתוכנית העסקית לסטארט-אפ הדגשנו את ההיבטים הבאים:
למעבר זה יש משמעות פיננסית, כי פירושו של דבר פיתוח המטה והעלאת ההוצאות הקבועות לצוות הנהלה של CFO, סמנכ"ל תפעול, סמנכ"ל מכירות ומחלקת שיווק.
בכתיבת תוכנית עסקית עלינו לסנן תכנים רבים כדי לעניין את הקורא ולהגיש לו רק את המידע החשוב לו. אם הכותב אינו שולט ברזי החברה ובדקויות של הארגון, הוא יחטא בכתיבת התוכנית העסקית ויתרה מזו – לא יצליח לשכנע את הקורא.
תוכנית עסקית היא עניין מפרך ואורך זמן. אל תתעצלו לעשות את התוכנית למספר קהלים או להוציא כמה גרסאות כדי להגיש את התוכנית המתאימה לגורמי חוץ ולגורמי פנים.
בתוכניות עסקיות רבות, לב התוכני נעוץ בתוכנית השיווקית. תוכנית שיווקית מעמיקה פירושה לימוד השוק, תחקיר ואיסוף מידע על המתחרים הקיימים והפוטנציאליים. יזמים רבים "מאוהבים" במיזם שלהם ומתקשים מנטאלית לאסוף נתונים על מיזמים שמעניקים פתרון דומה או שעונים על אותו צורך. זכרו: מידע הוא כוח. הכרת השוק והניואנסים שלו פירושה הוצאת תוכנית עסקית משופרת ומקצועית.
תוכנית עסקית ללא תקציר מנהלים משכנע דומה לעוגה ללא סוכר. המראה יכול להיות אותו מראה, אבל הטעם שונה לחלוטין. תקציר המנהלים הוא התמצית של התוכנית, והחלק החשוב ביותר בה, רק משום שהוא זה הנקרא ביותר.
לחברה ותיקה
סה"כ השקעות נטו במו"פ
בתוספת:
הלוואות לטווח קצר
הלוואות לטווח ארוך
"כתיבת תוכנית עסקית" היא סדנה בכתיבה עסקית, המעניקה למשתתפים בה כלים מעשיים בכתיבת תוכנית עסקית, הכוללים:
הסדנה נערכת בעברית ובאנגלית.
יזמים, מנהלי שיווק, מנהלי פיתוח עסקי, סטודנטים למימון בשנה ג' בתואר ראשון, סטודנטים ל- MBA לתואר השני.
יום שלם
שירותי כתיבה עסקית הקשורים לסדנה זו:
ליווי אישי הקשור לסדנה זו: