התקשורת הניהולית של סטיב ג'ובס בזמן משבר

התקשורת הניהולית של סטיב ג'ובס

או: איך לטעת בעובדים ביטחון בעיתות משבר

שנותיו האחרונות של סטיב ג'ובס, אשר הלך לעולמו באוקטובר 2011 , היו רצופות בהצלחות מקצועיות שמיתגו אותו כהרבה מעבר למנכ"ל מוצלח שהצליח להניב לחברה רווחים חסרי תקדים, כי אם גם כאיש החזון שעמד באופן אישי מאחורי הצמיחה של אפל והמכשירים שכבשו את העולם – החל מהמקינטוש וכלה באייפון ובאייפד.

עם זאת, רבים שוכחים כי דרכו של ג'ובס באפל לא הייתה תמיד סוגה בשושנים ולוותה אף בכשלונות רבים ששיאם בהדחה מהחברה שהוא עצמו יסד באמצע שנות ה-80. במהלך כשלונות אלה, היה עליו לגייס כוחות לא רק לשיקום החברה, אלא גם לתקשורת ניהולית שלו עם העובדים בזמן משבר. ג'ובס הוחזר לכיסא המנכ"ל ב-1997, לא לפני שהקים את חברת NeXT אשר נקנתה בסופו של דבר על ידי אפל. בשנים הראשונות למן חזרתו של ג'ובס הביצועים של אפל לא היו מרשימים מדי וגם בתקופות שהתקשורת לא פרגנה והמבקרים פרסמו עוד ועוד טורים ומאמרי דעה נגד המנכ"ל החדש-ישן – הוא עצמו לא התרגש והמשיך במאמציו להפוך את אפל לחברת הטכנולוגיה המובילה בעולם. כך רצה – וכך עשה.

נופל וקם – לא רק ג'ובס

אבל האמת היא שסטיב ג'ובס לא לבד – גם דונלד טראמפ שעשה את הונו מאימפריית הנדל"ן שבבעלותו, ואפילו השתעשע בשנים האחרונות ברעיון לרוץ לנשיאות ארצות הברית, הוכרז כפושט רגל לא פחות מ-4 פעמים. חשוב לציין כי ההכרזה על פשיטת הרגל לא הוגשה על שמו של טרמפ כי אם על עסקיו – בפעם האחרונה בשנת 2009 ולפני כן ב-1991, ב-1992 וב-2004.

ברמת ההתנהלות הארגונית, ברור ונהיר הוא שכאשר חברה זו או אחרת נכנסת להליכי פשיטת רגל (במקרה של טראמפ) או שלחילופין העניינים פשוט לא הולכים כמתוכנן (במקרה של ג'ובס), הדינמיקה הפנים חברתית במשרדים משתנה והופכת להרבה יותר קודרת. או אז מגיע האתגר האמיתי של המנכ"ל – לטעת בעובדיו את הבטחון כי למרות שמדובר בתקופה לא פשוטה – הרי שבאמצעות מאמץ משותף – המשבר יהיה מאחוריהם במהרה.

תקשורת ניהולית אפקטיבית בזמן משבר

מהבחינה הזו הייתי רוצה לתת את הדעת על שלושה טיפים מרכזיים בתקשורת ניהולית אפקטיבית בזמן משבר:

1. אמרו לעובדים את האמת ורק את האמת

הכנות היא אבן היסוד של הדינמיקה החברתית. בתור מנהלים, אל תשקרו לעובדים ואל תסתירו מהם מידע חיוני בכל הנוגע למצב בו אתם נמצאים. הסיבה לכך פשוטה למדי – אם הם יגלו את זה בעקיפין ולא במישרין מכם – האמון שלהם בכם יפחת באופן משמעותי. בטח בעידן המידע וויקיליקס: אין מידע שנסתר מאיש, לטוב ולרע. הכול גלוי וחושוף לכול, לכן, למען היושרה שלכם, אמרו את האמת ואל תכחדו דבר מהעובדים.

2. שכנעו אותם בצדקת הדרך ונסו לשמר את תחושת גאוות היחידה

המפתח להתגברות על המשבר נעוץ בעבודת צוות. האמונה בצדקת הדרך שבה הולכת החברה היא מרכיב קריטי מאין כמוהו ביכולתה להתאושש ולחזור לתלם ואל דרך המלך. רצוי כי המנכ"ל ייצא לקרב רק עם העובדים שמאמינים בכל לבם בחזון ובדרך שהוא מתווה.

3. שמשו אוזן קשבת לעובדים

באופן טבעי, תקופה של משבר כלכלי או פשיטת רגל היא תקופה לא קלה לכולם, וככזו, היא מעוררת רגשות חזקים בקרב העובדים, רגשות של פחד, חרדה, תסכול או תוקפנות. בדיוק מהסיבה הזו עליכם לשמש כאוזן קשבת לעובדים ולאפשר להם לפרוק את אשר על לבם. קיימו פגישות אישיות עם העובדים ואפשרו להם לספר לכם מה מטריד אותם – במידת האפשר מצאו את הפתרון הראוי.  כל עובד שתסייעו לו באופן אישי יהפוך להרבה יותר מעוד עובד של החברה – הוא יהפוך לשגריר של המותג.

תקשורת אפקטיבית היא קודם כול יחסים

לבסוף, זכרו, בסופו של היום כל התנהלות ארגונית באשר היא מתבססת על יחסי אנוש. אשר על כן, לא משנה כמה אתם מרוויחים או כמה שנים אתם נמצאים בתפקיד – בסופו של יום יכולתכם לשרוד את התקופה הלא פשוטה תלויה בראש ובראשונה ביכולתכם לתקשר עם העובדים ולגרום להם להבין שיש להם על מי לסמוך.

מאמרים נוספים בנושא תקשורת פנים ארגונית:

דילוג לתוכן